Specifické poruchy učení
Poruchy učení v češtině jsou ve veřejnosti známy. O poruchám učení v matematice
však neexistují běžné informace, i když tyto poruchy jsou jednou z příčin
neúspěchu dětí v matematice. Jak často slyšíme větu: „nejde mu matematika!“
Určitě v mnoha případech je důvodem právě tato porucha, třeba jen v mírné
podobě.
Specifická porucha počítání - vývojová dyskalkulie se vyznačuje pestrou škálou
charakteristických příznaků, podle kterých se také člení na jednotlivé typy.
Včasná diagnostika těchto poruch v předškolním věku a vhodné pomůcky pomohou
účinně pomoci - zmírnit, případně odstranit důsledky tohoto postižení.
Pozdní odhalení této poruchy už dítě předurčuje ke stálému opožďování proti
ostatním dětem.
Titul Než začne matematika napomáhá včas rozpoznat tyto poruchy.
Většina dětí vyřeší úkoly velmi lehce jako hru. Obtížnější řešení
úloh upozorní rodiče, učitele v MŠ a na začátku 1. třídy na potíže, které
se mohou
později projevit.
V tomto případě je vhodné věnovat se dítěti, a spolu s ním řešit důsledně
všechny úlohy, a to v pořadí, jako jsou uvedeny v programu.
Důležité při tom je, aby dítě chápalo úlohy jako hru a mělo radost z úspěchu
v řešení.
Věříme, že titul Než začne matematika pomůže dětem bez problémů pochopit matematiku a zmírnit eventuální
potíže poruchy učení v matematice.
V článcích v programu je pojednání o Dyskalkulii.
CD-ROM je určen i velmi malým dětem. V jejich případě se předpokládá, že dítě doprovázejí rodiče, přibližují a zdůrazňují dětem nápovědu, případně klikají myší. Je vhodné pracovat tak s dítětem pouze krátkou dobu a nenutit je k tomu, oč nemá právě zájem. Pro nejmenší děti jsou vhodné tyto úlohy:
A1 - Kolik je kamínků?
A2 - Prostři k obědu!
B1 - Čísla se představují
C1 - Kde je víc ptáčků?
C2 - Zažeň ovečky!
C3 - Rozděl šišky veverkám!
C4 - Rozděl kočkám jídlo!
D5 - Čeho je víc?
E1 - Pozitivní a negativní tvar