Než začne matematika
Popis a nápověda - úlohy A.
Cílem úloh je vytváření pojmu čísla
A1 - Kolik je kamínků?
Před tebou jsou dva košíky. V jednom jsou kamínky. Dej
do druhého košíku kamínky z trávy, ale tolik, aby v obou koších bylo kamínků
stejně.
Až je dáš do košíku, zazvoň na zvonek! Potom klikni na šipku, tam je další
úkol.
Tady dole je napsáno Počítání do pěti, nebo počítání do deseti. Tak si vyber
lehčí, nebo těžší úkol.
A2 - Prostři k obědu!
Kolik asi lidiček přijde k obědu? Vidíš je v okně! Připrav
pro ně
na podnos lžíce, talíře, sklenice a všechno ostatní tak, aby bylo pro všechny.
Pak zazvoň na zvonek a dostaneš na tabulku bod.
Na šipce je další úkol.
A3 - Přines deštníky!
Venku prší, lidičky zmoknou! Přines na lavičku deštníky
pro všechny.
A4 - Ulož kartičky!
Tady jsou veselé kartičky s obrázky! Jedna kartička je nahoře
vedle žlutého pruhu. Podívej se, kolik je na ní obrázků. Najdi všechny
kartičky, na kterých
je stejný počet obrázků a ulož je vedle ní. Až je najdeš, zazvoň na mně!
Popis a nápověda - úlohy B.
Cílem úloh je přiřazování počtu předmětů a čísla
B1 - Čísla se představují
Klikni si na čísla a uvidíš, co znamenají. Pamatuj
si, jak čísla vypadají
a jak se píší.
B2 - Co znamenají čísla?
Každé číslo ukazuje, kolik všeho je. Třeba autíček,
panenek nebo banánů. Však se podívej.
Klikni si na čísla a uvidíš, jak se věci samy počítají!
B3 - Najdi správné číslo!
Zde se už věci nepočítají samy! Musíš to udělat
ty! Ve čtvercích máš čísla, buď do pěti, nebo do deseti.
Vyber z nich do kolečka správné číselko, které ukazuje kolik je obrázků!
Až to uděláš, zazvoň na zvonek, abych věděl, že už to máš hotovo. Zapíši
ti na tabulku bod. Pak si zase vyber na šipce další úkol!
B4 - Napočítáš správně věcí?
Víš, co znamená číslo v kolečku ? Přines do
obláčku tolik věcí z košíku, jak číslo ukazuje!
Pak na mne zazvoň.
B5 - Kolik je ptáčků?
Když klikneš na šipku, po každé přiletí na strom několik
ptáčků. Které číslo ukazuje, kolik jich je? Dones to správné číslo do kolečka!
A nezapomeň na mě zazvonit, aspoň uvidíš jestli jsem spokojen, nebo ne!
B6 - Pexeso s čísly
Jistě víš, co je pexeso. Zde máš zvláštní pexesa. Musíš
odhalit, které číslo
a počet kuliček si odpovídají. Pexesa jsou lehčí i těžší!
Grafický tvar číslice
B7 - Co není číslo!
Už poznáš všechny znaky, kterými se zapisují čísla? Znakům
se říká číslice.
Chtěl jsem tě poplést, dal jsem ti na balónky i všelijaké klikyháky. Ale
ty raději vypíchej pryč, aby ti zbyla jen čísla. Jistě to dovedeš! Nakonec
si
klikni na každé číslo, co ti řekne.
B8 - Poznáš každé číslo?
Čísla můžeme psát všelijak ozdobně. Poznáš je vždycky?
Najdi všechna stejná čísla, jako je nahoře to červené ve čtverečku. Přenes
je do prázdných čtverečků nahoře. Na šipce je mnoho dalších úloh!
Popis a nápověda - úlohy C.
Cílem úloh je pojem větší, menší, stejné
C1 - Kde je víc ptáčků?
>
Jistě poznáš, co je víc a co je méně?! Klikni na
ten strom, kde je víc ptáčků! Strom se zažlutí.
Když to uděláš správně, objeví se čísla v kolečkách a pozor!!! Také takový
znak. Dobře si jej prohlédni. Je vždy širším koncem otočený
k číslu, které znamená víc!
A klikni na šipku pro další úkol!
C2 - Zažeň ovečky!
Na každé straně cesty je jedna louka. Na obou loukách
se pasou ovečky.
Můžeš ovečky převádět z jedné louky na druhou. Asi by bylo správné, kdyby
se na obou loukách páslo stejné množství oveček. Převeď je tak! Pak na mně
zazvoň!
C3 - Rozděl šišky veverkám!
Veverky hledají v šiškách jadérka. Rozděl všechny
šišky se stromu spravedlivě
oběma veverkám a polož je ke každé do trávy.
C4 - Rozděl kočkám jídlo!
>
Každá kočička má svoji misku na jídlo.
Nakrm kočičky, ale každé dej stejně!. Až zazvoníš na zvonek a budeš to mít
správně, podívej se, co ukazují čísla! Zelená číselka ukazují, kolik granulí
měly kočky na miskách. Červená čísla ukazují, kolik jich přibylo.
C5 - Kolik automobilů se vejde na parkoviště?
Máš před sebou parkoviště,
ale jen pro deset automobilů. Na světelné tabuli se oznamuje, kolik aut ještě
může zaparkovat. Skus obsluhovat světelnou tabuli.
Dej na ni správné číslo, aby bylo vidět, kolik automobilů ještě může vjet
na parkoviště.
Budeš to umět? Nezapomeň mně to zazvonit! Dostaneš bod! Pak klikni na šipku!
Popis a nápověda - úlohy D.
Cílem úloh je orientace v číslech, číselná řada, pořadí čísel
D1 - Bajtík učitel - Číselná osa
Bajtík učitel ti řekne, jak mají být uspořádaná čísla.
Od nejmenšího po větší a větší. . .
D2 - Ulož čísla
Dovedeš i ty dát čísla, kam patří? Větší číslo, vyšší schůdek,
menší číslo, nižší schůdek! Na hodinách, kterým se říká stopky, uvidíš, jak
rychle to dovedeš.
D3 - Hopsík poskakuje
Malí Bajtíci umí také uspořádat čísla. Dovedeš to i
ty?
D4 - Znaky - menší, větší
Bajtík učitel ti ukáže užitečné znaky. Dobře si
ho poslechni!
D5 - Čeho je víc?
Dovedeš dát správně znaky, aby bylo hned vidět, kterých
koleček je víc? červených, nebo modrých! Nezapomeň klikat na šipku pro další
úkoly!
D6 - Porovnej čísla
Zde dej správně znak mezi dvě čísla!
Jistě to budeš umět, však na mně zazvoň, řeknu ti, jestli je to správně!
Popis a nápověda - úlohy E.
Cílem úloh jsou geometrické tvary a útvary, rozlišování tvarů
E1 - Pozitivní a negativní tvar
Pozitivní a negativní tvar
Toto jsou různé tvary, vystřižené z papíru. Dovedeš je dát zpátky, odkud
byly vystřiženy?
Zase na mne zazvoň!
E2 - Kam patří panenka?
Poznáš, kam patří loutka? Klikni na to místo!
E3 - Kam patří auto?
Kam patří auto, poznáš to? Klikni na to místo!
E4 - Bajtík a geometrické obrazce
Bajtík učitel ti poví o geometrických tvarech.
E5 - Najdi stejné útvary!
Obrázky v bílém obdélníku mají různý tvar. Dokážeš
dát k sobě stejné tvary geometrických obrazců, jako je ten bílý nahoře? Najdi
je, i když jsou různě
pomalované!
Geometrické útvary
E6 - Stavebnice
Pohrej si se stavebnicí!
Rozlišování tvarů
E7 - Chytíš správné číslo?
Tady je něco pro legraci! Klikni na šipku. Přes
obrazovku letí čísla. Chytíš to číslo, na které ukazuje skřítek nahoře?
Podívej se na stopky - hodiny. Nastav si ručičku na hodinách jak rychle chceš,
aby čísla letěla.
Nauč se to stihnout brzy, i když čísla ubíhají velmi rychle.
A ještě něco. Z malých čtverečků si vyber pozadí. Tyto šipky určí směr, kterým
čísla poletí.
Postřeh.
E8 - Kolik letí koleček?
Teď poletí přes obrazovku vždy několik koleček.
Jestli jich bude do pěti, nebo do deseti, rozhodneš zde! Zase si na hodinách
nastav čas, jak rychle mají kolečka
letět, ať to stihneš.
Tvým úkolem je, poznat, kolik koleček letí a kliknout na to správné číslo.
Můžeš použít také čísla na klávesnici počítače.
Ovládání CD
Dolní lišta obsahuje:
Menu - odborné články a návod, jak pracovat s CD
Výběr úloh - rychlá orientace. Květinková ikona je zábavnější výběr úloh pro
děti.
Volba obtížnosti - Počítání do pěti, počítání do deseti. Většina úloh má dva
stupně obtížnosti.
Hlasitost
Ukončení CD
Šašek je v každé úloze podrobnou nápovědou. Je nutné, aby si na něj děti vždy
klikly.
Zvonek je kontrola správnosti, po vyřešení úlohy na něj klikněte.
Za správné řešení přibude na tabulce bod. Klik na tabulku - přehled bodů a
jejich vynulování.
Šipka - další variace úlohy.