Matematika 2+3
Mgr. Lenka Hubatková
B2 Využití multimedií
Multimedia jsou naprosto skvěle využita, zejména pak v části výukových
úloh, kde Bajtík- učitel v animovaných klipech vysvětluje nové polmy a vztahy.
Pestré a mluveným slovem doplněné hravé modelové situace jsou pro děti poutavou
motivací k setrvání u programu a vzbuzení zájmu o učení.
B3 Spolehlivost průběhu SW
Průběh SW byl naprosto spolehlivý, vždy se mi spustila požadovaná aplikace,
nekomplikovaně jsem přecházela k aplikacím dalším.
Závěr
Schvaluji
C1 Shoda s osnovami
Obsah učiva se plně shoduje s osnovami učebního plánu Základní škola pro
2. ročník, ale zasahuje i do ročníku třetího, neboť autoři citlivě reagovali
na celé téma a neusekli např. učivo násobilky v polovině. Je zcela správné,
že z hlediska správného pochopení matematiky není dobré určité partie dělit.
C2 Aktivizace žáka
Žák je ten, kdo vyvíjí při práci s programem aktivitu. K aktivitě je neustále
vyzýván a v úvodu je také velmi pěkně vysvětleno, že rozum se musí stejně jako
svaly cvičit. Při modelových úlohách žák sám vytváří situace, které následně
řeší, skládá stavebnice a v neposlední řadě se i testuje ve zvládnutí daného
učiva. Aktivitě se zde meze rozhodně nekladou a v závěrečné olympiádě má žák
možnost se dokonce i sám zkontrolovat, což je také velká lekce pro zodpovědnost
a samostatnost.
C3 Didaktické metody
Dá se říci, že struktura výuky je zde rozdělena na tři části. V části výukové,
kterou vede oranžový Bajtík učitel, je použita metoda výkladu a ukázky , která
je ale zaměřena na ryze praktickém využití v životě- k čemu to potřebujeme vědět.
Velmi pěkně jsou zde využity mezipředmětové vztahy- zejména z prvouky, kde se
děti učí hodiny a vážení. Jako příklad propracovanosti programu zde mohu poukázat
např.i na synchronizaci s aktuálním časem na počítači. Děti také zjišťují, k
čemu jim získané vědomosti přispějí v běžném životě- jak vyměřit kruhový záhonek,
potřeba vypočítat obvod čtverce k nakoupení plotu apod. Modelové úlohy, provázené
žlutým Bajtíkem podporují žáky v učení jejich samostatnou praktickou činností.
Děti vždy vidí důsledek toho co se změní, ve všech souvislostech- např. ubereme
číslo na jedné straně, změní se číslo výsledku apod. Program je vhodný k využití
v jakékoliv fázi hodiny , a to při vyučování individuálním, skupinovém i hromadném.
C4 Přiměřenost věku
Musím pochválit nápaditost, ale i zkušenosti autora CD za to, že i složité
a zdánlivě abstraktní matematické jevy dokáže podat dětskému uživateli s neuvěřitelnou
lehkostí, současně však přesně a matematicky správně. Matematická terminologie
je převedena pomocí animovaných klipů do dětského vnímání velmi umně a nápaditě.
CD je naprosto přiměřené dětem věkové skupiny 7- 9 let, a to jak dětem méně
nadaným, tak i talentovaným.
C5 Vytvoření zpětné vazby pro žáka
Pomocí Bajtíka- učitele, děti poznají, zda úkol řeší správně či nikoli.
Nejsou nuceny počítat všechny příklady, mohou si vybírat( např. u slovních úloh),
které chtějí řešit. Za úspěšné řešení získávají zvukové znamení a bod. Vyhodnotit
si mohou také celkovou tabulku s druhy řešených příkladů a jejich úspěšnost.
Děti tedy neustále mají přehled, jak jsou na tom se svými vědomostmi.
Závěr
Schvaluji
D1 Množství dat a informací
CD obsahuje informace o přímce, úsečce, úhlu, mnohoúhelníku, trojúhelníku,
obvodu, rovnici, váze a vážení, prostorových tělesech, křivkách, závorkách,
číselné ose, desítkové soustavě, sčítání, násobení hodinách, penězích. Seznámíme
se také s matematickou terminologií, slovními příklady, ale i kvizy a olympiádou,
zaměřenou na všechny informace současně.
D2 Správnost dat a informací
Naprosto správná matematická terminologie, moderní postup při upevňování
důležitých pojmů, činí z tohoto programu zcela jedinečný výukový prostředek.Velmi
pozorně jsou odlišena i slova podobná- úhly- uhlí, nebo používaná i v jiných
oblastech- stupně úhlové, stupně teplotní.
D3 Aktualizace dat a informací
Není potřebná z hlediska toho, že poznatky v této oblasti se již nemění
a z hlediska metodického snad ani nelze najít správnějšího postupu. Přesto vím,
že výrobce pomocí up- grade by vzal v úvahu možné připomínky.
Závěr
Schvaluji
E1 Navigační vlastnosti programu
Ihned po spuštění programu nás přivítá Bajtík- učitel. Poté zcela jasně
víme, jak s programem zacházet. Na obrazovce máme neustále přehledně uspořádané
menu, hlasitost, učitele, Bajtíky. Zcela jednoduše můžeme přecházet mezi aplikacemi
tak, jak si zvolíme. Možnosti jsou- postupně projít vše, nebo vybrat jen určité
téma. Uživatel má stále přehled o tom, kde se nachází a snadno se dostane k
potřebné informaci i procvičování.Pokud se setkáváme s programem poprvé, můžeme
si nejdříve prostudovat informativní článek v úvodním menu, nebo si pustit učitele
Bajtíka, který je nám vždy spolehlivou nápovědou.
E2 Účelnost grafiky
Grafická stránka je, myslím, dobře vyřešena .Vše je účelné, snadné a přehledné.Program
je plně přizpůsoben dětskému uživateli, takže jistě nevznikne problém s ovládáním,
které je velmi intuitivní a snadné.Navíc je každý úkon popsán a vysvětlen. Na
nic neklikáme zbytečně, vše má svůj přesně určený účel.
E3 Estetika programu
Postavičky Bajtíka i dalších osůbek vystupujících v animacích jsou estetické,
jednoduché, dětem milé a blízké. Postavičky také srozumitelně a správně mluví.
Dětský motiv je dětem blízký a příjemný. Rovněž barevnost děti láká.
Závěr
Schvaluji
Závěr
Tento multimediální CD ROM je založen na novém přístupu k výuce, tvořivosti
a samostatné práci. Velmi netradiční pojetí tkví také v tom, jak velký prostor
je ponechán geometrii, což je velmi náročný úkol a nevím, že by se s ním nějaký
náš jiný výrobce takto skvěle vypořádal. Geometie v tomto pojetí přestává být
abstraktní disciplinou a dětem se představí jako velmi praktická věc v životě.
Rovněž učiteli poskytne spoustu návodů k motivaci, ale i ke správnému vysvětlení
učiva. Pěkně jsou zde využity mezipředmětové vztahy, především v souvislosti
s prvoukou(vážení, hodiny). Výborná je také podpora myšlenkových operací a paměti.V
každém případě je znát velká zkušenost v efektivních metodách výuky i orientace
v duši dítěte, v tom, co dítě a zajímá, dokáže je motivovat a upoutat. Velký
význam spatřuji také v tom, že matematika v tomto podání oslovuje děti rozličných
schopností- od méně nadaných, až po talentované. V tomto moderním pojetí se
matematika stává pro děti strhující hrou, zábavou, ale i ryze praktickou záležitostí.