Veselé přivítání šaška Pipa.
Učitel Bajtík zde seznamuje děti s přímkami. Je velmi důležité, aby žáci ihned
při seznámení s přímkou měli představu, že je nekonečná, nekončí a nezačíná.
Představivost v geometrii a v matematice je velmi podstatná při osvojování každého
učiva, a je třeba ji podporovat už od začátku školní docházky. Není pravdou,
že představivost jako kategorie je člověku dána! Představivosti se lze naučit.
Proto je důležité, aby si děti dovedly představit průsečík přímek, který leží
daleko od konce papíru. V osmé úloze je náročný úkol pro děti. Podporuje konstruktivní
myšlení a představivost. Pokud ji vaše dítě vyřeší, velmi je pochvalte!!
Délky úseček se měří v různých jednotkách. Děti by měly pochopit a představit
si vzájemný vztah jednotek.
Metr, decimetr a centimetr, a co se v těchto jednotkách měří. Základ je desítková
soustava. Později žáci snadno pochopí měřítko mapy, zmenšování a zvětšování.
Rovněž je důležité pěstovat v dětech odhad velikostí. Ihned při měření úsečky
se musí žáci dozvědět, proč mají tu úsečku měřit.
Úhlům se zde věnuje velká pozornost nad rámec školních osnov.
Žáci se už dávno seznámili se čtvercem , obdélníkem. Co nejvíc charakterizuje
tyto útvary, je pravý úhel, o kterém se zatím nedozvěděli. To je velká chyba.
Na ručičkách hodin žáci snadno pochopí, co je pravý úhel. Pokud tomuto porozumí,
přistupují k další výuce geometrie s porozuměním, není to jen mechanické seznámení
se s fakty. Tvořivým způsobem pak přistupují k dalším definicím útvarů a těles.
Lépe pak pochopí jejich vlastnosti.
Trojúhelník, kterému se přikládá v matematice velký význam, chápou děti pak
celkem jinak. Konstruktivní úlohy ve vyšších třídách se pak stanou samozřejmostí.
V mezích dětského chápání je zde zábavné kompletní vysvětlení vzniku mnohoúhelníků a jejich vlastnosti. Předchozí znalost úhlů dovoluje, aby děti lépe pochopily pravidelné anepravidelné útvary.
Poučení o trojúhelníku dává základ pozdější nauce o trojúhelnících, jejich vlastnostech a konstrukci. Pochopení vztahu stran a úhlů v trojúhelníku je velmi důležité pro rozvoj matematického myšlení. Žák by se měl naučit kreslit trojúhelníky od ruky, popisovat je. Rozlišit trojúhelník rovnostraaný, pravoúhlý, tupoúhlý...Odhadnout velikost úhlu.
Bajtík vysvětluje výpočet obvodů mnohoúhelníků a jejich praktické uplatnění.
Zábavné vysvětlení vztahu rovnováhy a rovnice. Na houpačce se předvádí rovnováha,
kterou v příkladech představují obě strany rovnice.
Přiblížení pojmu "neznámé číslo", které se musí vypočítat. Pokud žák
přijme matematiku jako detektivní pátrání, má předpoklady, že ji dobře zvládne.
Přiblížení významu jednotky hmotnosti - kilogramu.
Učitel Bajtík i bajtík Pifík vysvětlují, jak se kreslí prostorové útvary. Podrobnější je popis krychle, kterou by se děti měly naučit kreslit v tomto rovnoběžném průmětu. Úloha přispívá velkou měrou k výchově prostorové představivosti. Rovněž je důležitá konfrontace se skutečností, s útvary okolo nás.
Základ nauky o křivkách. Širší výklad o vzniku křivky. Kruhový záhonek ukazuje kružnici jako možinu bodů určité vlastnosti.
Krátký klip má zafixovat způsob, jak se má počítat se závorkami.
Uklízení čísel - dítě si má prohlédnout všechna čísla, i ta mnohociferná, která ještě nezná. Seznámí se tak s jejich existencí. Čísla se sama "uklízejí" na číselnou osu. Je zde zmínka i o záporných číslech. U mnohých žáků to vyvolá žádoucí zvědavost - tolik potřebnou při každém učení. Pokud tuto úlohu žáci minou bez povšimnutí, nevadí.
Představa o zápisu čísel v desítkové soustavě. Uspořádané a označené vagony
vlaku napomáhají představě o zápisu čísel v desítkové soustavě.
V procvičovací úloze číslo 4 si žáci sami zapisují na vagónky čísla.
Dynamický model sčítání čísel přes desítku. Úloha,se kterou by se žák měl hodně pohrát, zvlášť pokud si neosvojil pamětné počítání v první třídě.
Praktická představa násobilky. Je to stěžejní úloha pamětného násobení, které si žák má upevnit v druhé a třetí třídě. Vztah sčítání a násobení.
Vztah ručičkových a digitálních hodin. Podle volby na ručičkových hodinách
se automaticky nastavuje čas na digitálních hodinách a opačně.
Je zařazen také aktuální čas ve třetí části úlohy.
Dítě si může postavit 1-8 scén z různých prvků. Výběr stavebních prvků i pozadí scén je napravo nahoře. Prvky se dají libovolně kombinovat. Úloha napomáhá cvičení prostorové představivosti.
Sčítání a odčítání jsou věnovány první dvě testovací úlohy. Obě jsou rozděleny na druhy příkladů, které může učitel zadat k procvičení. Některé z nich jsou opakováním z první třídy. Je zde zahrnut i číselný obor (0,1000).
Důkladné procvičení sčítání a odčítání. Všechny možnosti jsou v jednotlivých
částach této úlohy. Volby (1 - 10) vpravo na obrazovce. Úloha je pokračováním
podobných úloh v prvním díle - Matematice 1.
Zde není žádoucí, aby žák přebíhal z jedné části úlohy do druhé. Správný postup
je, že se věnuje jednomu typu úlohy, který si dobře zafixuje.
Učitel může zadat každou úlohu k procvičení. Kliknutím na tabulku se přesvědčí
o splnění úkolu.
Podobně jako v 1. úloze
Vzhledem k tomu, že školní osnovy tyto úlohy předepisují až ve třetí třídě,
žák 2. třídy je může a nemusí vynechat. Zde je volné pole pro nadané žáky.
V této úloze je volba čísel z intervalu (0,100) a (0,1000). Úkolem je, položit zadané číslo na osu, kam patří. Batíkovi na zvonek je třeba ohlásit konec řešení.
Procvičení zápisu čísel podle modelové úlohy. Úloha má naučit děti představě desítkové soustavy a rozkladu čísel na jednotky, desítky, stovky, tisíce. Z amplionu zní přečtené číslo (možno opakovaně kliknutím), které má dítě zapsat na vagónky. Označené vagóny fixují polohu jednotlivých řádů. Důležité je, aby dítě správně napsalo nulu uprostřed čísla.
Vyčerpávajícím způsobem si zde dítě procvičí násobilku. Různé typy úloh jsou opět uvedeny vpravo nahoře. Vyřešení sady čtyř příkladů je třeba ohlásit Bajtíkovi na zvonek a šipkou vybrat další zadání.
Opět vyčerpávajícím způsobem si dítě procvičí dělení. Různé typy úloh jsou uvedeny vpravo nahoře.
V této úloze jsou uvedeny dvojice příkladů se stejnými čísly a závorkami, nebobez nich. Je to opakování sčítání a odčítání.
Tato úloha je nenásilným procvičením násobilky. Po každém kliku na šipku nastane
nová konstelace balónků s čísly. Na balóncích jsou vždy násobky některého čísla
- možno vybrat násobky do padesáti, nebo do sta. Vždy jedno číslo není násobkem
a děti mají tento balónek odstranit. Bajtík ihned zareaguje na vyřešenou úlohu.
Šipkou zvolíme další příklad.
Poměrně náročné procvičení násobilky. Vhodné pro žáka, který si již násobilku
dobře osvojl. Musí poznat, násobky kterého čísla jsou na balóncích, a které
číslo není násobkem tohoto čísla.
Dobré cvičení paměti potřebujeme nejen pro matematiku. Zde se nabízí propracovaná
úloha, jak si mohou cvičit paměť děti s různou úrovní schopností a věku. (nevyjímaje
dostělé) Nahoře vpravo na obrazovce je seznam možností. Výběr -pamatovat si
od třech tří čísel jednociferných až po obtížnější verze. Na hodinách se nastaví
čas, po který jsou otevřená okénka, a je možno zafixovávat si čísla. Po uplynutí
času se okénka zavřou a je třeba donést na ně čísla, která v příslušném okénku
byla. Kliknutím na zvonek s Bajtíkem se okénka otevřou a je možno zkontrolovat
správnost. Cvičení paměti spočívá v tom, že opakováním můžeme na hodinách zkracovat
čas, za který si čísla zapamatujeme.
Je vhodné úlohou zaměstnat víc dětí, nebo sourozenců, aby soutěžili v pamatování.
Praktická úloha na sčítání. Simulace nákupu v samoobsluze. Výběr nákupu do sta a tisíce korun. Klikem na šipku se naplní košík a prodavačka stanoví cenu nákupu. Správný finanční obnos má dítě vybrat z peněz a poukládat na stůl, posléze zazvonit na Bajtíka. Mělo by si uvědomit víc možností řešení, že stejný obnos může poskládat více způsoby.
Úloze předchází úloha modelová, kde si dítě hraje s hodinami analogovými, nebo
digitálními. Hodiny ručičkové a digitální jsou propojeny. Manipulací s jedněmi
nastává stejná situace na druhých hodinách.
Úloha v této testovací části poskytuje vyčerpávající možnost, jak se dítě naučí
poznávat, kolik je hodin, rozlišení na hodiny, minuty a sekundy a jejich vzájemné
vztahy. Nastavení času na analogových i digitálních hodinách. Úloha je rozdělena
do čtyřech částí s různými možnostmi řešení.
V mnoha variacích je zde uvedeno osmdesát typů úloh. Jsou to příklady méně i více náročné. Dítě není nuceno počítat je za sebou, ale může sivybrat, co zvládne.
obsahuje asi 350 otázek, které si žák vybírá ve skupinách po devíti. Je to
náhodný výběr.
Odpovědi na otázky jsou ano, ne. Otázky jsou snadné i méně snadné, tak jak to
bývá v kvízech. Úmyslně se tímto simuluje skutečnost, otázky nejsou přesně "ušité"
na některé učivo, avšak jsou zvládnutelné na základě toho, co se dítě naučí
z CD-ROMu. Ve výběru 9 z 350 se budou otázky opakovat. Je to úmysl, účelem je,
aby se opakováním upevnily znalosti z CD-ROM. Při správném vyřešení třikrát
opakovaných 9 otázek je dítě odměněno medailí. Medaile se na ploše shromažďují
a poslední medailí odměňování končí. Děti má motivovat to, že při opakovaném
řešení kvízu bude jim medailí přibývat rychleji. Zaslouží si i pochvalu rodičů!!!
Pokud učitel ve třídě chce zaměstnat nadané žáky, může je motivovat tak - kdo
bude mít dříve určitý počet medailí, nebo kdo bude mít první medaili ....
Olympiáda obecně jsou náročnější úlohy, jaké řeší nadaní žáci ve vyšších třídách. Tak jako ve vyšších třídách řeší olympiádu jen někteří žáci, ani zde se nepočítá s tím, že by úlohy vyřešily všechny děti. Pokud žák sledoval pozorně včechny části Učitele Bajtíka, mohl by přemýšlet o zadání úloh z Olympiády a vyřešit je. Neměl by se podívat na řešení, pokud nedospěl k nějakému výsledku. Když dítě vyřeší většinu těchto úloh samostatně, učiní velký krok v chápání matematiky a k tomu, aby se naučil řešit problémy. Řešení podobných problémů prospívá dětem ke zvýšení jejich IQ.