MATEMATIKA 1
Ovládání CD
CD ROM Matematika má tři části s postupnou náročností. Každou část provází jeden Bajtík. Žlutý, červený a modrý Bajtík vlevo na věži je základní výběrové menu.
Bajtík pak ve své části představuje nápovědu i hodnocení úloh.
Tlačítka v celém CD ROM jsou umístěny do dvou řad. Horní řada tlačítek jsou
modely matematických pojmů a operací.
Předkládají hotové úlohy, se kterými dítě může nezávazně manipulovat, a vytvářet
si představy těchto pojmů.
Dolní řada tlačítek obsahuje úlohy "bodovací".
Dítě
je může plnit, a dostává od příslušného Bajtíka body. Úlohy si
může libovolně vybírat šipkou vpravo. Dokončení úlohy musí oznámit Bajtíkovi,
to je
- zazvonit na něho na zvonku.
Odpovídající si úlohy horní a dolní řady jsou spojeny číslem. (Úloha ukázková
a bodovací.)
Za
tabulí v některých úlohách je oranžový Bajtík - učitel. Pomocí ozvučených animací
Vysvětluje některé pojmy (co je nula, menší - větší, číselná osa, počítaní
s přechodem
desítky,
geometrické útvary, tělesa atd.). Zvolili jsme zábavnou formu "účinkování" oranžového
Bajtíka, aby děti motivoval a vzbudil jejich zájem.
Obsah - seznam úloh
Popis úloh - žlutý Bajtík.
Kolik je hvězdiček?
Podívej
se na oblohu, jak se rozsvěcují hvězdičky.
Jsou spočítané, vidíš ty číslice? I když je budeš zhasínat, číslo vždy ukazuje
kolik jich je! Šipkou hvězdy opět rozsvítíš!
Diktát čísel v oboru (0,10)
Přiřazení čísla k obrázkům
Pohrej
si s obrázky, přenášej je do bílé plochy. Podívej se na čísla. Vždy ukazují,
kolik obrázků je v této ploše.
Když se ti obrázek nehodí, můžeš ho hodit do koše!
Přines tolik obrázků, jako ukazuje číslo
Už
tu máš jednoduchý úkol - přines do bílé plochy tolik obrázků, jako ukazuje
číslice. Potom na mně zazvoň, že to máš hotovo, a já ti povím, jestli je to
správně!
Zvonek na mně je napravo u šipky. Když to budeš mít správně, zapíši ti na tabulku
bod. Když to nebude správně, můžeš se opravit, ale bod už nedostaneš. Na šipce
si zavolej další úlohu.
Přiřazení obrázku k číslu
Klikni
si na číslo, a v ploše se ukáže, kolik předmětů toto číslo znamená.
Můžeš si klikat i na klávesnici tvého počítače.
Klikni na číslo, které vyjadřuje počet obrázků
Proč
tam asi je ten otazník? Jistě to už víš. Na jeho místo přines takové číslo,
kolik je obrázků v ploše. A pak zase na mně zazvoň.
Sčítej víc druhů obrázků
Tady musíš místo všech otazníků dát čísla. Pozorně spočítej, kolik je měsíčků, rybiček,
srdíček a tak dále! Pak na mně zazvoň. Když to budeš mít dobře, dostaneš na
tabulku 3 body!
Automatické generování znamének nerovnosti
Co je víc a co je míň? A co je stejné? To poznáš, ale prohlédni si dobře znaménka,
která k tomu v matematice používáme. Zavolej si oranžového učitele Bajtíka,
ten ti o tom něco řekne!
Urči správné znaménko nerovnosti
Je
menší, větší, nebo se rovná počet obrázků v obou políčkách?
Rozhodni se a přines správné znaménko místo červeného otazníku! Pak na mně
zazvoň a podívej se na čísla, jak se úloha zapisuje. Šipkou si zvol další úlohu!
Ulož čísla na číselnou osu v oboru (0, 10)
Vidíš
číselnou osu? Poukládej na ni čísla na správná místa!
Vztahy nerovnosti mezi čísly v oboru (0, 10)
V
obrázku máš čtyři čísla, a ty je musíš přenést do koleček tak, aby mezi nimi
všechna znaménka nerovnosti byla správná! A zazvoň na mne, dostaneš body!
Princip sčítání dvou množin obrázků (sčítanců)
Zde
si pohrej s obrázky. To se ti hezky samy sčítají, viď?
Ve žlutém a bílém obdélníku dohromady jich musí být tolik, jako v modrém. Čísla
ti to ukazují. Podívej se, co se stane s číslem v modrém kolečku, když budeš
obrázky přenášet ze žlutého do bílého obdélníku a opačně. Jejich součet se
nemění!
Pomocí obrázků urči součet
Co
myslíš, kolik obrázků patří do bílého obdélníku? Přenes je tam! Pozor, může
to být i žádný obrázek! Pozorně se podívej na čísla v kolečkách.
Až na mně zazvoníš, dívej se, jak se správně vyřešená úloha zapíše čísly.
Princip odčítání na modelu množin obrázků
Do
bílého obdélníku dones několik obrázků. Některé z nich přeškrtni.
Červené číslo znamená, kolik obrázků je celkem, zelené číslo ti ukazuje, kolik
obrázků je škrtnuto.
Podívej se na čísla.
Pomocí obrázků urči rozdíl
Kolik
obrázků musíš přeškrtnout - odečítat - v bílém obdélníku, aby v něm bylo stejně
neškrtnutých obrázků, jako v modrém?
Stavebnice z rovinných útvarů
Bajtík
učitel ti řekne, jak se jmenují všechny geometrické útvary. Jistě je znáš
ze stavebnic. I zde si můžeš něco sestavit.
Mnoho věcí okolo nás se skládají z těchto základních útvarů.
Popis úloh - červený Bajtík.
Dynamický model sčítání dvou čísel do desítky
Tady
se nauč, jak snadno se čísla sčítají. Zelenou šipkou si zvol zelené číslo,
modrou šipkou modré číslo.
V červeném poli se hned ukáže jejich součet.
Dole vidíš, jak se to zapisuje čísly.
Numerické sčítání čísel v oboru (0, 10)
Nauč
se dobře sčítat čísla do deseti, je to lehké! Dokážeš dát do koleček správné
číslo?
Nejdříve si kolečko zažluť tak, že na ně klikneš.
Čísla můžeš psát také na klávesnici
počítače!
Pak do kolečka vyber číslo, které tam patří! Když se zmýlíš, můžeš se opravit.
Ale už Ti bod nezapíši!
Potom na mne zazvoň!
Dynamický model odčítání dvou čísel do desítky
Od
čísla v červeném pruhu odčítej číslo v modrém pruhu.
V zeleném pruhu uvidíš výsledek odčítání. Podívej se, že součet modrého a zeleného
čísla je červené číslo.
Numerické odčítání čísel v oboru (0, 10)
A
co odčítání, jistě to také dovedeš! Opět si kolečko nejdříve zažluť, a pak
vyber číslo, kterému říkáme rozdíl!
Doplňování čísel a znamének + a -
v úlohách číselného oboru (0, 10)
Tady
máme něco zábavnějšího. Do koleček doplň číslo, a do čtverečku znaménko plus
nebo mínus, které tam patří! Opět si nejdřív klikni, kam máš doplňovat!
Představují se čísla v oboru (10, 20)
Jaká
čísla jsou větší než deset?
Uvidíš, jak snadno se je naučíš!
Ulož čísla na číselnou osu v intervalu (0, 20)
Zde
máš číselnou řadu. Zeptej se Bajtíka učitele, jak na ní uspořádal čísla . Dovedeš
to také?
Čísla ve čtverečcích ulož na číselnou osu, kam patří! Počítej dobře!
Čísla od 0 do 20 na modelu
Zde
máš jen červenou šipku. Řekni si nahlas všechna čísla!
A ještě pozpátku!
Vztahy nerovnosti mezi čísly v oboru (0, 20)
Uspořádej
tato čtyři čísla do koleček tak, aby mezi nimi platila znaménka nerovnosti.
Všimni si, jak jsou znaménka obrácená. Porovnávej dobře dvě čísla, které z
nich je menší nebo větší!
Dynamický model přičítání jednociferného čísla k číslu z (10,20)
Tady
se podívej, jak se sčítají čísla , když jedno z nich je buď deset, nebo větší
než deset! Šipkami si vybírej zelené a modré číslo . Červené číslo ukazuje
výsledek!
Numerické přičítání jednociferného čísla k číslu z (10,20)
Do
koleček dones správná čísla. Je to přičítání k číslům větším než deset, nebo
k desítce.
Numerické odčítání jednociferného čísla od čísel z (10, 20)
Do
koleček dones správná čísla. Je to odčítání od čísel, větších než deset!
Doplňování čísel a znamének z předchozích úloh.
Jestli
umíš příklady v úloze 6 a 7, hravě zvládneš doplňování čísel i znamének plus
nebo mínus. Jen si je musíš nejdřív zažlutit! Zkus to!
Diktát čísel z číselného oboru (0, 20)
Klikni
na reproduktor. Uslyšíš číslo, které máš zapsat do kolečka. Nejdřív na kolečko
klikni.
Stavebnice z prostorových útvarů
Co
si asi složíš ze stavebnice? Když to bude dům, nezapomeň na schody! Víš, jak
se jmenují všechny části stavebnice?
Určení prostorového tělesa na skutečném předmětu
Zavolej
si učitele Bajtíka. Ten ti řekne o základních geometrických tělesech.
Ve čtvercích jsou různé předměty. Buď celé, anebo jen jejich část se skládá
z těchto těles. Poznáš, ze kterých?
Přines obrázky správného tělesa do čtverce!
Popis úloh - modrý Bajtík.
Dynamický model sčítání dvou čísel s přechodem přes desítku
Jak
se sčítají čísla, která jsou větší než deset!? Jedno číslo se vždy rozdělí
na dvě části.
Ukaž si na číslech, jak se rozdělí, aby se daly snadno sčítat. Vybírej si zelené
a modré číslo a podívej se na jejich součet - to je červené číslo
Sčítání jednociferných čísel s přechodem přes desítku v (0, 20)
Já,
modrý Bajtík mám pro tebe už trochu těžší úlohy!
Jestli nebudeš umět toto sčítání, podívej se úlohu, kterou najdeš na prvním
tlačítku v horní řadě.
Jedno číslo si vždy rozděl na dvě části. Jistě to budeš umět!
Odčítání jednociferného čísla od čísla z oboru (10, 20)
A
zde hezky odčítej. Jestli ti to nejde, pusť si úlohy na prvním tlačítku v modré
horní řadě.
Doplňování čísel a znamének + a - v příkladech
Doplňuj
čísla a znaménka. Zažluť si nejdříve kolečka i čtverečky.
Model sčítání úseček
Sestav
vlak z vagónů. Vidíš, jak se hezky samy sčítají?
Sčítání úseček
Sčítej
úsečky tak, aby jejich součtem bylo číslo, které vidíš v kolečku.
Nepotřebnou úsečku vyhoď ven z obdélníka. Na šipce si zvol další úlohu
Dynamický model sčítání tří čísel v intrvalu (0, 20)
Podívej
se na součet tří čísel! Vyber si červené číslo a uvidíš, z jakých čísel se
dá složit. Nezapomeň, že i nula je číslo!
Sčítání tří čísel v oboru (0, 20)
Toto
je úloha pro bystré hlavy! Tři čísla sčítat dovedeš. Ale zde musíš najít to
číslo, které chybí v kolečku!
Zábavná úloha na procvičení sčítání a odčítání s měřením času
v oboru (0,
10)
Tady
máš rozcvičku:
Za jak brzy vyběhneš po schodech? Na hodinách to uvidíš!
Není to tak jednoduché, na každém schodíku musíš něco vypočítat! Když číslo vypočítáš,
klikni na panáčka, který vyskočí na další schod.
Když ti to nepůjde hned rychle, musíš trénovat!
Za tuto úlohu si zasloužíš 5 bodů!
Zábavná úloha na procvičení sčítání a odčítání s měřením času
v oboru (0,
20)
Tady
máš rozcvičku:
Za jak brzy vyběhneš po schodech? Na hodinách to uvidíš!
Není to tak jednoduché, na každém schodíku musíš něco vypočítat! Když číslo vypočítáš,
klikni na další schod.
Když ti to nepůjde hned rychle, musíš trénovat!
Dynamický model sčítání desítek do sta
Podívej
se na číselnou osu. Jsou na ní uloženy desítky.
Jeden dílek je deset. Sčítat desítky je stejně jednoduché, jako sčítat čísla
od nuly do deseti. Však se podívej, co ti říká Bajtík - učitel
Sčítání desítek do sta
Po
desítkách jistě umíš napočítat do sta.
Sečítej desítky!
Odčítání desítek do sta
Odčítej
desítky!
Doplňování čísel a znamének z předchozích úloh
Doplňuj
čísla do koleček a znaménko plus nebo mínus do čtverečků. Musíš nejdříve kliknout
na kolečko, nebo čtvereček.