Každá knížka na obrazovce představuje jednu úlohu. Interaktivní
úlohy kromě nácviku čtení sledují další cíle. Seznam úloh (nebo ikona strom) je přehled
jednotlivých úloh.
Některé z nich jsou určeny pro práci učitele s celou třídou a vhodné pro
interaktivní tabuli. (Především úlohy 1,2,3 - zelený podklad). Úlohy na
hnědém podkladu jsou určeny pro samostatnou práci žáků. Tyto
úlohy jsou bodovány. Reakce dvou figurek a Bodíka jsou zpětnou vazbou
- žák vidí, jestli úlohu vykonal správně a poučí se. V úlohách
„Zapamatuj si slovo“ a „Rodokmen“ se musí zazvonit na znamení, že
úloha je hotova.
Tituly edice Chytré dítě jsou určeny pro děti s různými schopnostmi s cílem,
naučit přemýšlet. Proto jsou zařazeny úlohy snadné i náročné. (Například
„Rodokmen“ - neobvyklá obtížnější úloha, která poučuje o výrazech
češtiny, určených pro rodinné vztahy.) Další úlohy-červený
podklad - kromě čtení mají rozšířit vědomosti (Města,
přírodopis ve skládankách). Méně náročné úlohy na
modrém podkladu je opět možno využít ve třídě i k samostatné
práci žáka. Knihy
– žlutý podklad (dolní řada
knih stromu) – slouží
k nácviku čtení. Ozvučené podporují globální metodu čtení.
Na monitoru (interaktivní tabuli) je obrázek předmětu. Úkol
pro všechny žáky - sestavit větu o tomto předmětu.
Děti ve třídě poznají, kolik různých vět mohou říci o jedné věci. Zdá
se, že učitel by jednoduše mohl slovně označit předmět, ale tím,
že jej děti vidí před sebou, mohou jej lépe a podrobněji popsat,
tvar, barvu podrobnosti atd. Tak obohacují NAVZÁJEM svoji zásobu
slov... Učitel
se jim může víc věnovat, než kdyby jen slovo jen napsal na tabuli,
nebo jen řekl.
Zábavná úloha, jak pomocí interaktivní tabule zainteresovat všechny děti.
V úloze je série
obrázků. Klikem se obrázek zvětší. Děti jej popisují
větami. Obrázky obsahují prvky, které navodí vtipný popis. Mělo by následovat
ohodnocení toho, kdo řekne nejvíc souvislých vět. Tuto úlohu je možné
využít na malé slohové cvičení v hodině, buď všichni žáci popisují
jeden obrázek, anebo si každý žák libovolně vybere ten svůj. Učiteli se naskýtá
možnost na stejném úkolu úspěšně zainteresovat žáky více i méně
nadané.
Cílem úlohy je: Rozšiřování slovní zásoby, rozlišování slovních druhů, umění hovořit a rozvoj fantazie.
Koše jsou označeny - SLOVESO, PŘÍDAVNÉ
JMÉNO, PODSTATNÉ JMÉNO. Žáci si kliknou
na každý koš a vyletí příslušná slova. Označení košů pomáhá k tomu,
aby se naučili rozlišovat slovní druhy a tvořit věty.
Ve třídě možno uskutečnit
vyučovací hodinu tak, že každý žák klikne na dva, nebo na všechny
tři koše a musí říci větu, ve které se musí tato tři slova musí
objevit. Ve větě mohou být libovolná další slova. Úloha je zajímavá
tím, že náhodná slova vytváří různé složitosti pro žáky a ukáže
se, jak se s tím který vyrovná. Následuje druhý
obrázek a další žák. Zábavné je překvapení, která slova pro koho
padnou. Volba tří a více
slov zvyšuje náročnost na žáka, tak se dají zaujmout nadaní žáci. Jiný
způsob. Na dvě, tři slova
tvoří větu všichni žáci a učitelka vyvolává jednoho po druhém.
Zábava spočívá v tom, že ostatní hodnotí spolu s učitelkou, kdo
složil zajímavou, nebo zábavnou větu. Jiné využití - věty
na více slov ze stejného koše - opakované kliknutí na koše. Možno využít i na
psaní cvičení v hodině tak, že na skupinu slov žáci píší věty do
sešitu. Učitel si jistě
najde svůj postup a nápad, jak využít koše vzhledem k možnostem
žáků v první, druhé nebo třetí třídě. Samozřejmě i jedno
slovo z koše je překvapením, když je klik určen pro určitého žáka.
Čtení, cvičení paměti a postřehu.
Na stisk tlačítka se objeví obrázek, který si žák musí zapamatovat. Za chvíli
nastane na obrázku změna. Hodiny ukazují, za jak dlouhý čas se obrázek
změní. Dole v obdélníku jsou vypsány věty, žák si je musí přečíst a z nabízených možností
a vybrat tu správnou větu. Na hodinách je možno
nastavit čas a postupně jej zkracovat. Úloha se boduje.
Cílem úlohy je čtení a zapamatování čteného.
Za zavřenými okenicemi jsou uschována slova. Klik na tlačítko a objeví
se. Žáci si je přečtou a mají si je zapamatovat. Okenice
se po chvíli zavřou a objeví se výběr dvanácti slov, mezi kterými
jsou slova, která byla za okenicemi. Úkolem
je najít tato slova a kliknout na ně. Samy se napíší do dolních
obdélníků. Je třeba zazvonit na zvonek pro oznámení skončení tohoto
úkolu, do této doby se dají slova vyměnit za jiná. Za
jak dlouho se zavřou okénka, určíme na hodinách. Nápověda žákům
radí, aby si zpočátku dávali čas delší a pak jej zkracovali. Pocvičí
si tak paměť! Na
tlačítku budou vždy další a další úlohy.
Cvičení ke čtení, rozeznávání slovních druhů a postřehu.
Na tabuli je napsáno, které slovo se má sestřelit, buď sloveso, přídavné
jméno, nebo podstatné jméno. Co je podstatné jméno, sloveso nebo
přídavné jméno, žák uslyší, když klikne na hvězdičku. Po
startu letí deset slov a je třeba trefit to správné. V
jednom kole poletí slova desetkrát.
Na druhé tabuli na hřišti je skóre, které ukazuje počet dobrých
a špatných zásahů. Úloha
se boduje.
Do prázdných čtverečků se zapisují písmenka neznámého slova. Žák musí přemýšlet a v duchu kombinovat písmena v prázdných čtvercích tak, aby vytvořila slovo. Musí vzpomínat, která slova zná.
Je zde nápověda, jaký slovní druh je to slovo a na které písmeno začíná. Na
špatně zvolené písmenko se příšera přiblíží. Je deset možností výběru
písmenka. Kdo vyhraje? Ty anebo příšera? - říká nápověda žákovi. V
této úloze nejde o rychlost, ale o přemýšlení, jaké slovo se do
čtverečků vejde. Pokud za deset možností žák slovo nenapíše, bod
nedostane, ale objeví se správné slovo.
Výběr a správný tvar slova.
Které slovo patří do věty? Žák
řekne správně větu a teprve klikem na tlačítko se přesvědčí o správnosti.
Úloha přináší poučení o zeměpisu naší republiky.
Nájezdem a klikem na červená kolečka se zjistí, kde se nachází které město
v České republice. Je
možno rozsvítit města pro přehled měst v Čechách, na Moravě, které
město leží nejdál na východě, na západě a podobně. Žák
si má zapamatovat polohu měst.
Úloha je procvičením a testem předchozí úlohy.
Především pro samostatnou práci - hru žáka. Klikem
na tlačítko se v obdélníku napíše město, které mají děti najít. Správné řešení
se boduje, nesprávné doprovází figurky s průpovídkou. Na
této mapě nejsou všechna města najednou, střídá se menší výběr měst,
aby úloha byla snadnější. Figurka
Bodíka ukazuje, kolik bodů si žák „vyslouží“ za cestování.
Zábavná úloha – SKLÁDANKY – představuje nejen hru – složení obrázku v různých
stupních obtížnosti. Na „Přečti si“ je i krátký popis složeného obrázku.
Úloha pro poučení rodinných vztahů, které i dospělejší děti neovládají. K
úloze je třeba vysvětlit, že jsou zde jen ty tradiční, jednoduché
vztahy, že například sestra i rodiče mohou být nevlastní atd. Zápis
mnoha jmen rodiny, tak jak se postupně narodili se nazývá rodokmen. V
úloze jsou připraveny otázky - v jakém vzájemném vztahu jsou dvě
osoby. Například žena je tvoje babička, a ty jsi její vnuk, nebo
vnučka. Sestra
tvé maminky, nebo tatínka je tvoje teta a tak podobně. Do
obdélníků zanes správná slova ze seznamu. Úloha se boduje.
Jednoduchá úloha ke čtení jako hra. Vybraný
obrázek označuje podstatné jméno, žák si má přečíst a vyhledat možná
přídavná jména, hodící se k podstatnému jménu. Úloha
se boduje. je
třeba zdůraznit, že přídavná jména označují vlastnosti podstatného
jména. Židle je čalouněná . . .
Zábavná úloha k doplňování chybějící slabiky ve slově, zpestřená
drakem, který reaguje na dobré, nebo špatné řešení. Úloha
se boduje.
Označené věty změní barvu a ozve se zvukový záznam. Úloha
je vhodná - pro děti s SPU -
k nácviku globálního čtení. Stránky
se posouvají šipkami vpravo. Úloha
určená především pro děti, které mají se čtením potíže. Jak úlohu
využít, záleží na učiteli, nebo rodičích.
Výběr z básniček, které se kliknutím zvětší. Básničky
jsou ozvučeny dětským hlasem a pomalým čtením.
Opět jako v předešlé úloze pomáhají dětem, které mají se čtením
potíže. Klikem
na slovo začne zvukový záznam, který pokračuje dál od tohoto slova.
Titul Čítanka obsahuje 9 knih ke čtení s různými náměty.
Novinkou
je dětská tvorba básniček i povídek, které dětem ukáží možnost,
že i ony mohou tvořivě psát. Zvuk
čtených slov je doprovázen jejich zvýrazněním barvou
v textu. Zvýraznění ozvučení knih je užitečnou pomůckou při výuce
globálního čtení -
zvuk se spustí kliknutím na slovo -
nebo výběrem slov.
BAJTÍCI - Kniha o počítačovém světě, ve kterém jsou obyvateli Bajtíci.
PÍSMENKA - Kniha o některých písmenkách. Kniha je ozvučená.
KOSÁČCI - se
jmenuje povídání o tom, jak se ptáčci vylíhli v jednom kosím hnízdě.
Je to ukázka zpravodajského literárního útvaru - autentický záznam
celého procesu líhnutí z vajíčka až po vylétnutí z hnízda. Videa
jsou pouze k doprovodné ilustraci, neslouží k přírodovědnému účelu
jako film.
ČIM A ČARA - Kniha o ptáčcích, kteří budili slunce.
ZVÍŘATA - Kniha o zvířatech skutečných i neskutečných.
CO
NAPSALY DĚTI - Kniha,
kterou napsaly děti. Kniha je ozvučená.
Básničky
- Týnka Tabačíková, 7 let
Malá
čarodějnice - Iveta Krmelová, 8 let
O čárce
a háčku- Kristýna Mazánková, 11 let
Vybraná
slova - Tereza Maláčová
Básně
- Tereza Vyhnalová, 9 let
Povídky
- Vladimír Špička, 11 let
Hlemýžď
- Honza Pekař, 8 let
PŘÍBĚHY
O SLEPIČKÁCH -
Pavla
Skřivánková , 10 let
BAJKY
- Knihu
bajek napsali žáci 8. tříd v Dubu nad Moravou. Věnují ji své
škole a svým malým spolužákům
v 1. a 2. třídě. Projekt Mgr. Jany Rozsívalové, učitelky ČJ.
Kniha je ozvučená po str. 20.
ABECEDA - Knihu o jídle napsala Johana Lexová ze 6. třídy z Prahy. Kniha je ozvučená.